Томчик В.В.

Інформатика. Розділ Бази даних  (19.01-21.01.2021)

 

БАЗИ ДАНИХ. СИСТЕМИ УПРАВЛІННЯ

 

БАЗАМИ ДАНИХ

 

1.       Загальні відомості про бази даних

2.      Класифікація баз даних

3.      Основні поняття реляційних баз даних

 

 

 

 

Систематизоване сховище даних називається базою даних (БД).

 

Сучасні бази даних створюються на електронних носіях. Це забезпечує надійне збереження даних і зручні засоби роботи з ними.

Для створення баз даних і маніпулювання ними використовують спеціальні програми — системи управління базами даних (СУБД). Основними функціями СУБД є:

 

·               уведення даних у базу та їх збереження;

 

·               редагування даних;

·               пошук даних у базі.1

Широкого розповсюдження набули СУБД, які зберігають базу даних з інструментами для

 

її   опрацювання. До таких СУБД належить Microsoft Access, що буде вивчатися нами далі. Разом з тим, існують інформаційно-пошукові системи, які здатні працювати з різними

базами даних. Такі системи здійснюють пошук інформації за запитом користувача.

Комп’ютеризована база даних – це контейнер об’єктів. Одна база даних може містити кілька таблиць. Наприклад, система відстеження запасів, у якій використовуються три таблиці, – це не три, а одна база даних, що містить три таблиці. Таблиці бази даних Access (крім спеціальних баз даних, у яких використовуються дані або код з іншого джерела) зберігаються в одному файлі з іншими об’єктами, такими як форми, звіти, макроси й модулі. Бази даних, створені у форматі Access 2007 (який також використовується в Access 2016, Access 2013 і Access 2010), мають розширення файлу ACCDB, а бази даних, створені в попередніх форматах Access, – MDB. Створювати файли в попередніх форматах файлів (наприклад, Access 2000 і Access 2002–2003) можна в Access 2016, Access 2013, Access 2010 або Access 2007.

Використовуючи Access, можна:

·         додавати нові дані до бази даних, наприклад новий елемент до запасів;

·         редагувати наявні дані в базі даних, наприклад змінювати поточне розташування елемента;

·         видаляти відомості, якщо, наприклад, елемент продано або вилучено;

·         упорядковувати й переглядати дані різними способами;

·         надавати спільний доступ до даних іншим, використовуючи звіти, повідомлення електронної пошти, інтрамережу чи Інтернет.

 

 

2. Класифікація баз даних=============================================

 

Залежно від характеру даних, що зберігаються, розрізняють фактографічні та документальні бази даних.

1.    Фактографічними є бази даних, які містять інформацію, що відноситься до певної предметної сфери або галузі діяльності. Наприклад, фактографічними є бази даних, що містять географічні відомості, дані про хімічні елементи та їх сполуки, інформацію про розклад занять

 

у  школі, про особисті дані учнів школи тощо.

 

2.   Документальними є бази даних, які відображають конкретні документи та містять їх бібліографічний опис. Інформація в документах може бути зафіксована в текстовому, звуковому або графічному вигляді. Документ обов’язково має реквізити (номер, дату затвердження, місце затвердження, підпис тощо), за якими його можна знайти. Документальні БД є дуже зручними в роботі багатьох фахівців. Наприклад, базами, що містять закони про

2

 

оподаткування, користуються бухгалтери та економісти; базами даних зі зведенням законів про освіту користуються керівники шкіл, дитячих установ та вищих навчальних закладів.

 

Залежно від способу подання даних розрізняють ієрархічні, мережні та реляційні бази даних.

1.   В ієрархічній базі даних усі елементи розташовуються залежно від їх підпорядкування. Один елемент вважається головним. Йому підпорядковуються елементи першого рівня. У свою чергу, елементам першого рівня підпорядковуються елементи другого рівня і так далі. Тобто створюється структура впорядкованих елементів, яка називається ієрархією.

Наприклад, ієрархічну базу даних створюють каталоги і файли, що зберігаються на диску

 

(рис. 1):

 

 

головний

 

 

 

 

Кореневий каталог диску с:

 

 

 

 

 

 

елемент

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1 рівень

 

 

 

 

 

 

 

 

 

WINDOWS

 

 

 

PROGRAM FILES

 

ARCHIV

 

ANTIVIRUS…

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

CONFIG

 

 

 

 

 

NETMEETING

 

 

 

 

 

 

Winzip.exe

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2 рівень

 

 

 

SYSTEM

 

 

 

 

 

COMMON FILES

 

 

 

 

 

Winzip.hlp

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

TEMP

 

 

 

 

 

MESSENGER

 

 

 

 

 

Winzip.hlp

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

MEDIA

 

 

 

 

 

MOVIE MAKER

 

 

 

 

 

Winzip.cnt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Рис. 45.1. Ієрархічна база даних

 

2.    У мережній базі даних між елементами теж існує зв’язок, але зв’язки можуть бути довільними.

 

Наприклад, мережну базу даних створює асортимент товарів меблевої фірми «Меблі», що має мережу магазинів, кожний з яких пропонує різні види меблів певних виробників (рис. 45.2).

 

Фірма "Меблі"

 

 

“Меблі на

 

“Меблі в

 

“Ваші меблі”

Сумській”

 

кожний дім”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Офісні меблі

 

Вітальні

 

Дитячі меблі

 

Кухні

 

Дачні меблі

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

АТ "Меблі для

 

АТ "Вироби із

 

Меблевий

дому та офісу"

 

дерева"

 

комбінат

 

 

 

 

 

 

Рис. 45.2. База даних асортименту магазину меблів

 

3.   Інформацію, що зберігається в базі даних, можна подати у вигляді таблиць. Наприклад, база даних фірми «Меблі» складається з таблиць, що містять дані про магазини фірми та їх асортимент, а також виробників, з якими фірма має домовленість про постачання товарів. Відомості про виробника меблів (реквізити виробника, адреса, телефони тощо) повинні

 

зазначатися на рахунку, який надається покупцеві. Проте ці дані можуть зберігатися в одній таблиці та автоматично заноситися до кожного рахунку, що видається в будь-якому з магазинів фірми.

 

Бази даних, які зберігають відомості у вигляді таблиць, між якими встановлені зв’язки, називають реляційними (від англ. relation відношення).

 

 

 

 

 

3. Основні поняття реляційних баз даних================================

 

Розглянемо таблицю, в якій може подаватися асортимент магазину «Ваші меблі».

 

Код

Тип меблі

Виробник

Назва меблі

1001

Дитячі меблі

АТ “Вироби із дерева”

Антошка

1002

Дитячі меблі

Меблевий комбінат

Сяйво

4001

Кухня

АТ “Вироби із дерева”

Мрія

8001

Дачні меблі

Меблевий комбінат

Відпочинок

 

Таблиця складається з рядків і стовпців. Кожний стовпець містить певну характеристику виробів (код, категорія, виробник, назва), а кожний рядок — сукупність таких характеристик про окремий виріб.

 

У    термінах СУБД назви стовпців називають іменами полів, а самі стовпці — полями. Рядки називають записами.

У   різних записах значення окремих полів можуть повторюватися (у нашому прикладі — це категорія та код виробника). Проте бажано, щоб таблиця містила таке поле (або групу полів), значення в якому не повторюються і є унікальними для кожного запису. Таке поле називається ключовим. За ключовим полем можна однозначно встановити запис.

Ключовим полем у розглядуваному прикладі є поле Код товару. За кодом можна визначити всі характеристики виробу — категорію, код виробника.

Хоча за зовнішнім виглядом таблиці бази даних нагадують електронні таблиці (наприклад, Excel), між ними є принципова різниця. Електронні таблиці призначаються в першу чергу для здійснення розрахунків, а таблиці бази даних — для систематизованого збереження даних і отримання на їх основі потрібної інформації.



Переглянути відео:

 








Немає коментарів:

Дописати коментар