Нікітіна З.Л.

22.05.20

Рекомендації щодо підготовки до іспиту з дисципліни "Історія кіно і телебачення" для студентів I курсу ( опп "Кінофотовідеосправа")

Критерії оцінювання рівня компентентностей :

1. Виконання тестових завдань ( два варіанти; загальна кількість тестів - 40 );
2. Усна відповідь ( стисла розповідь про видатних митців; огляд фільмів за тематичним принципом та жанровими ознаками; особливості творчого напряму "поетичне кіно" тощо ).

I  Перелік питань для усної відповоді

1. Іван Кавалерідзе - видатний скульптор, кінорежисер, драматург.
2. Олександр Довженко - поет слова і екрана.
3. Данило Демуцький - засновник української операторської школи.
4. Леонід Биков, "...якого любили усі".
5. Сергій Параджанов - "трагічна квітка на українському грунті" ( І. Драч).
6. Леонід Осика - митець "поетичного кіно".
7. Творчі досягнення Юрія Іллєнка.
8. Іван Миколайчук - лицар українського кіно.
9. Характерні ознаки напряму українського "поетичного кіно" ; його представники та фільми.
10. Тема націально-визвольної боротьби, протистояння  радянському тоталітаризму в українському ігровому кінематографі (огляд фільмів).
11. Найвідоміші режисери українського анімаційного кінематографа.
12. Позитивні зрушення в українському кіно на сучасному етапі (фільми ,теми, жанри).
13. Внесок Бориса Грабовського в технічний розвиток телебачення.
14. Сергій Ейзенштейн - видатний режисер і теоретик світового кіномистецтва.
15. Огляд творчості Андрія Тарковського.

   Досліджуючи художню спадщину, творчий напрям чи тематику фільмів, обирайте ключові, найбільш важливі факти ( представте митця, визначте компатктні відомості з біографії, найвизначніші досягнення тощо).

   Зверніть увагу на деякі рекомендації :

Д. Демуцький    (термін "оператор"; чинники, що сприяли вибору діяльності; творча  співпраця  з О.Довженком; поетичне, ліричне переосмислення реальності на прикладі стрічки "Земля"; як розуміти сказане про митця : умів "слухати очима і бачити вухами")

О. Довженко   (компакт-біографія; початок діяльності в галузі кіномистецтва; опоетизований  образ української природи у фільмі "Земля"; фільмографі; стрічки відзняті Ю.Солнцевою за його кіноповістями)

Л. Биков    (компакт-біографія; творчі задуми режисера та що з них втілено; акторські  ролі; висловлення Бикова про Василя Шукшина та його фільм "Калина червона кінофестивалі у Баку)

С. Ейзенштейн   (теоретичні праці з питань кіномистецтва; ставлення до появи звуку; подорож    до США; сутність принципу "монтаж атракціонів"; фільм "усіх часів і народів")

   Тема протистояння радянському тоталітаризму в українському кіно ( Віктор Живолуб "Карпатське золото" , Вадим Іллєнко "Останній бункер" , Юрій Іллєнко " Білий птах з чорною ознакою", Григорій Кохан "Страчені світанки", Микола Мащенко "Вінчання зі смертю", Аркадій Микульський "Вишневі ночі", Олесь Санін "Поводир", Сергій Шапарєв "Крути 1918. Захист", Олесь Янчук "Голод - 33","Нескорений","Атентат - Осіннє вбивство у Мюнхені", "Залізна сотня", "Владика Андрій" та інші).
   Необхідно знати перлік фільмів, визначити історичний факт та головну сюжетну лінію.

ІІ Тестові завдання побудовано за трьома типами :

1. завдання з вибором однієї правильної відповіді;
2. завдання на встановлення відповідності;
3. завдвння на вписування короткої відповіді.
  
   Особливої уваги потребує виконання завдань другого типу, оскільки одна помилка "тягне" за собою іншу. Необхідно :
1. бути добре обізнаним у фільмографії ( І.Кавалерідзе - "Коліївщина"; І.Савченко -" Гармонь"; І.Миколайчук- "Така пізня,така тепла осінь"; В.Іванов-" За двома зайцями"; М.Донський- "Райдуга"; Л.Шепітько- "Сходження"; С.Бондарчу- "Війна і мир" тощо) 
2. проаналізувати та визначити ознаки жанрів ( трагіфарс, лірична та ексцентрична комедії, драма, мелодрама, кіноепопея, кінопритча, кіноревю, мюзикл, вестерн, героїко-пригодницький жанр, кноінтерв*ю, кінобесіда, фентезі та інші)
3.повторити інформацію про значення діяльності Л.Кулешова ( школа "натурника"; сутність "ефекту Кулешова"; теоретичні праці; висловлювання учнів про його внесок у кінематограф) та Дзиги Вертова ( створення творчої групи "кіноків", формула "Кіно-Око"; "Симфонія Донбасу" як перший звуковий фільм в Україні; Вертов - засновник світового поетичного документального кіно).
4.необхідно мати певні компетентності щодо провідних міжнародних та вітчизняних кінофестивалів, а також найпрестижніших нагород - Венеційського МКФ, Каннського МКФ, Берлінського МКФ, Американської кіноакадемії, Киівського ("Молодість" ) та Одеського міжнародних фестивалів, Національної кінопремії, заснованої Українською кіноакадемією у 2017 році ( країна, дата заснування, час і місце проведення, назви-символи головних нагород).

21.05.20

Інформація для студентів I курсу ( опп "Кінофотовідеосправа") щодо опрацювання наступної теми з дисципліни "Історія кіно і телебачення"

Тема : "Становлення телебачення як особливого виду мистецтва. Історичний екскурс. Функції телебачення як засобу масової інформації"

Опорний конспект

1. Особливості телебачення
   Телебачення відіграє глобальну роль у суспільному житті. Це засіб масової інформації, масової комунікації. Слово "телебачення" (грецькою - далеко) означає далекобачення.
   Особливості телебачення : всеосяжність ( якість, яка споріднює ТБ і радіо ); екранність ( передача повідомлення у формі телевізійного зображення, що супроводжується звуком); симультанність ( одночасність події та відображення її на екрані ) це унікальна чкість ТБ.

2. Функції ТБ як засобу масової інформації
   * Функція інтеграції ( входження у світовий інформаційний простір ).
   * Функція соціалізації ( пропаганда цінностей суспільства ).
   * Функція інформування ( потреби громадян в інформації ).
   * Функція просвіти ( сприяє отриманню знань, формує естетичні уподобання ).
   * Функція розважання ( відновлює сили, емоції ).
   * Функція виховання ( формує певний світогляд ).
   * Функція організації ( спонукає до дії, прийняття рішень ).
   * Функція спілкування ( розвиток міжособистісних відносин у сфері людина - ЗМІ -суспільство.

3. Історичний екскурс
   Основу телебачення закладено за 10 років до відкриття радіо і винаходу кінематографа. У винаходах складної техніки брало участь чимало дослідників різних країн: Г. Герц, В. Рентген, Ч. Дженкінс, А. Кемпбелл, П. Ніпков, Б. Розинг, Б. Грабовський ( син українського письменника Павла Грабовського) та інші.
   Історія телебачення розпочалася 1925 року, коли талановитий фізик-експериментатор Борис Грабовський здійснив першу в світі телевізійну передачу на невелику відстань. Його розробка електронної системи, а також експерименти Бориса Розинга тоді не були затребувані. Тогочасна нерозвиненість електронної промисловості не давала змоги швидко реалізувати відкриття. загалом у 30-ті роки розвивалося так зване механічне телебачення ("диск Ніпкова").
   1939 року здійснено першу телепередачу в Києві.
   1951 року розпочато роботу Київського телецентру.
Київ увійшов у першу десятку європейських столиць де постало електронне ТБ.
   1956 рік - початок діяльності Харківської студії телебачення , другої після Київської.
Такий був початок відкриття телеценрів в регіонах України...

4. Інтерактивне телебачення
   Телемистецтво - техногенне просторово-часове мистецтво, що має властивості радіо та аудіовізуальну мову кіно ( монтаж, ракурс, план, кадр, відповідність звукового ряду і "картинки").
   Обидва види мистецтва входять в єдину екранну художню систему. 
   Удосконалення комп*ютерних технологій вплинуло на напрям розвитку телемовлення : від монологічної лінійної моделі комунікації - до діалогічної, зорієнтованої на взаємодію телекомунікатора з телеглядачем. Інтеракція - психологічний термін, в перекладі - взаємодія. Перше, що відрізняє цей тип зв*язку, - масштаби кола спілкування, які можуть бути теоретично розширені до глобального охоплення. Друге - маючи канал зворотного зв*язку, телеглядач отримує можливість відчувати себе учасником, впливати особисто на виробництво телевізійної продукції. З розвитком різних жанрів, розширенням функцій і технічних можливостей зростає сила впливу інтерактивного телебачення на аудиторію.

Завдання для студентів

1. Розкрийте внесок Бориса Грабовського в технічний розвиток телебачення.
2. Визначте етапи технічного розвитку ТБ.
3. Які сучасні телевізійні програми і жанри Ви знаєте? Визначте інерактивні проєкти.


20.05.20

Інформація для студентів I курсу (опп "Кінофотовідеосправа") щодо самостійного опрацювання програмового матеріалу з дисципліни "Історія кіно і телебачення"

Тема : "Виникнення і розвиток мультиплікаційного кіно. Майстри українського анімаційного кіномистецтва"

Опорний конспект

   Мультиплікація, яку визначають як вид мистецтва кіно, насправді старша за кінематограф.
1832 року бельгійський фізик Жозеф Плато, враховуючи персистенцію ( здатність людського ока зберігати на сітківці зображення після його зникнення ), провів перші експерименти.
   Француз Еміль Рейно винайшов у 1876 році апарат, в якому можна було розглядати рухоме зображення. Спочатку він малював послідовні фази руху, потім почав використовувати фотографії. Цей метод Рейно назвав "зображення за забраженням" (сучасна назва - "покадрова зйомка"). Отже, Еміль Рейно - перший майстер мальованого фільму. 
   Термін "мультиплікація" походить від латинського слова - "множення".
   Анімація означає (від латинського слова ) - "оживляю".
   Новий етап розвитку мультиплікації починається після винайдення кінематографа. 
   Художня мультиплікація - самостійний вид кіномистецтва з власною системою видів і жанрів. Мультиплікацію використовують в рекламі, в ігровому кіно, а також в науково-популярних кінострічках для пояснення різних явищ природи, науки і техніки.
   Видатні досягнення в американському анімаційному кіно належать Волту Діснею, який разом з братами заснував 1923 р. одну з найбільших корпорацій індустрії розваг.
   Засновником світової лялькової мультиплікації є художник, режисер та опратор Владислав Старевич, який розпочав свою діяльність у цій галузі 1911 року.
   Видатними майстрами мальованого фільму були Іван Іванов-Вано, Федір Хитрук, Юрій Норштейн тощо. Одним з найвизначніших майстрів лялькової анімації є чеський режисер  Йіржи Трнка.
   Українське анімаційне кіно заявило про себе стрічкою режисера - мультиплікатора В*ячеслава Левандовського за народною "Казкою про солом*яного бичка" (1927 рік, тривалість   5 хвилин, техніка "пласкої маріонетки").

Завдання для студентів

1. Ознайомтесь з творчим шляхом Володимира Дахна, Давида Черкаського, Єфрема Пружанського, "пластилінового генія" Степана Коваля та занотуйте основну інформацію (стисло охарактеризувати творчі постаті; скласти перелік найпопулярніших фільмів; визначити, в яких жанрах та видах анімації вони працювали).
2. Назвіть традиційні види та найбільш розповсюджені способи створення анімації на сучасному етапі.

Джерела інформації 
1. Климова Л.В. 
    Художня культура.10 клас: Підручник для загальноосвітніх навчальних закладів. - К.: Літера ЛТД, 2010.
2. Інтернет-ресурси. 


19.05.20

Інформація для студентів  III курсу ( опп "Кінофотовідеосправа") щодо самостійного опанування програмового матеріалу з дисципліни "Сценарна композиція"

Тема : "Методика роботи над сценарієм пізнавального кінотвору, фільму-портрету про сучасників, історичного портрету"

Алгоритм

1. Задум як перше наближення до сюжету

   Сценарист працює в певній послідовності, незалежно від виду та жанру фільмів. Обрана тема має цікавити не тільки автора, але й глядача. 
   Задум оформлений, якщо тему локалізовано, ідею визначено, матеріал зібрано.

2. Реалізація задуму

   Необхідно вирішити ключову проблему : як відійти від традиційного поєднання зображення та словесного супроводу; як позбутися провідної ролі закадрового тексту; у який спосіб вирішити питання конфлікту тощо. Результативним є процес так званої "самоінвентаризації"...
Чому? Навіщо? Чому сама ці факти? Чи вдалий початок? Які епізоди зайві?..
   Цей складний аналітичний процес дає змогу своєчасно виявити помилки.

3. Дотримання законів драматургії

  Незаперечним є дотримання елементів сюжетної дії. Проте не треба думати, що вони повинні відповідати усталеній послідовності. В творчому процесі немає і не може бути єдиної схеми побудови твору.
   Важко дається початок, який має зацікавити глядача. Перший епізод називають дружиною, що, розгорнувшись дає хід розповіді.
   Головним завданням для сценариста є пошук структуроутворюючого (кульмінаційного) епізоду. Треба уникати формального поділу твору на частини як невеликі розділи. Епізоди розташовують за наростанням внутрішньої дії. Кінцевий, фінальний епізод - це заключний акорд, концентрація ідеї, логічне завершення оповіді. Найкращий варіант фіналу, коли глядач після перегляду перебуває в роздумах...

4. Структурні одиниці сценарію

   Сценарист монтує свій твір не з окремих кадрів, як це робить режисер, але з епізодів і переходів між епізодами.
   Основними структурними одиницями є епізоди і переходи між епізодами ( опис того зображення яке поєднує різні за змістом або навіть суперечливі епізоди). Не завжди переходи потрібні. Іноді межа між епізодами "розмита", і відділити їх може лише логічна пауза. Переходи зайві. якщо наступний епізод продовжує попередній.
   Прийоми сценарного монтажу : відбір найважливіших дій; створення і розміщення кульмінаційних моментів; зіткнення епізодів, контрастуючих за побудовую і ритмом; дистанційний монтаж, обрамлення, рефрен тощо.

5. Пізнавальний фільм

   Є різні ступені зацікавленості глядача : перший рівень - звичайна цікавість; другий рівень - співчуття (більш високий); найвищий рівень - саспенс.
   Пізнавальний фільм - це не лекція чи урок. Силою глядача не втримати. Найчвстіше у таких фільмах спрацьовує "перший рівень".
   Розповідати треба про те, що глядач знає недостатньо.
   Цікаво, коли ніби відомі речі повертаються незнайомим боком.
   Зростає активність сприйняття, коли йдеться про драматичні, конфліктні ситуації у світі науки, мистецтва, техніки ...
   Дикторський текст відіграє свою інформаційну, пізнавальну та емоційну функції, проте домінуючим виражальним засобом є зображення.

6. Фільм-портрет про сучасників

   Людина на екрані - це найцікавіше видовище. Початок роботи над фільмом-портретом - це пошук героя. Ним може бути не лише відома, але й звичайна людина.
   Вибір героя залежить від обраного жанру.
   Є портрети-мелодрами, панегірики, трагедії, трагікомедії, трагіфарс, комедії, звинувачення, розслідування, фільми-містифікації тощо.
   Екранний портрет народжується у розвиткові характеру, думок, вчинків, внутрішніх і відкритих конфліктів. Герой мусить щось любити і щось ненавидіти. Разом з героєм треба рухатися від чогось і кудись дістатися.
   Драматургію треба шукати передусім у реальному житті героя. Бажано щоб кожен новий епізод якось неочікувано повертав перебіг подій. Побудова сценарію за принципом "народився - одружився..." є хибною.
   Важливим є не те, що хтось переказує, а те, що відбувається на очах глядача. Інакше виникає загроза того, що екран стане ілюстрацією тексту.

7. Історичний портрет 

   У сценариста є своє бачення щодо відбору і розміщення певних фактів. Перший епізод - ключ до драматургічної та режисерської побудови фільму.
   Без іконографічного матеріалу ( старі фото, архівні документи ) не обійтися. Сценарист може відібрати рядки з листів, з ліричних сповідей та інше. Вони звучатимуть у фільмі і будуть та вишуканим звуковим вирішенням.
   Якщо документальних матеріалів не вистачає, можна зробити рішучий крок у бік ігрового кіно. Однією з драматургічних ліній, яку може запропонувати сценарист, є використання фрагментів з ігрових фільмів, відзнятих про обрану постать ( або вдатися до постановочного епізоду). Можна створит ефект старої хроніки.
   Сергій Ейзенштейн відстоював теорію "монтажу атракціонів". Згідно з нею кожен епізод фільму повинен бути своєрідним атракціоном, який мусить вражати глядача як несподіваний удар. Контрастні "атркціони" підсилюють один одного, справляють на глядача незабутнє враження. Такий принцип монтажу може бути застосований у будь-яких фільмах.

Завдання для студентів

1. Знайти в Інтернеті та переглянути фільм видатного українського режисера Фелікса Соболєва ( "Мова тварин", "Чи думають тварини", " Я та інші" тощо) або будь-який пізнавальний фільм на каналі "Дискавері".
2. Проаналізувати побудову фільму : яким чином монтаж епізодів сприяв розкриттю основної думки? Яка роль словесного супроводу? Свої висновки занотуйте.
3. Поміркувати над питанням: спільне і відмінне у розробці драматургії різних видів неігрового кіномистецтва.

20  запитань для повторення

1. Визначте основні елементи кіносценарію та вимоги щодо написання ремарки.
2. Розкрийте особливості монтажу в роботі сценариста.
3. Які види монтажу використовує сценарист (асоціативний, лінійний...)?
4. Охарактеризуйте елементи драматургії, що забезпечують цілісність сценарію.
5. Чи є можливим використання тропів як засобу виразності в неігровому кіномистецтві ?
6. У чому полягають особливості розвитку конфлікту в різних видах фільмів ?
7. Які властивості та засоби об*єднують чотири види кіно в єдину систему мистецтв ?
8. Визначте спільне та відмінне у розробці драматургії неігрового кіно.
9. Сформулюйте у чому відмінність документального кіно від хроніки.
10. Визначте функції словесного супроводу в неігрових фільмах.
11. Розкрийте вимоги щодо стилістики дикторського тексту.
12. Що означає контрапункт у сполученні відео і звукоряду ?
13. Яких помилок треба уникати в розробці дикторського тексту та поєднанні його із зображенням ?
14. Чи може сценарист переосмислювати архівну кінохроніку відповідно до концепції фільму?
15. За яких умов сценаристи використовують " іконографічний матеріал" ? В яких видах кіно ?
16. Коли сценаристу доцільно застосовувати прийом - " ефект старої хроніки" ?
17. Визначте жанри фільмів-портретів.
18. Як Ви розумієте "монтаж думки" та яке його значення у фільмах-портретах ?
19. Поміркуйте над поняттями "чистота" та синтез жанрів. Чи можливий синтез в неігровому кіномистецтві ?
20. Як Ви розумієте визначення - "предмет зображення науково-популярного кіно - наукові знання, але засоби зображення - мистецтво" ?

12.05.20

Інформація для студентів  III курсу ( опп "Кінофотовідеосправа") щодо дифернційованого заліку з дисципліни "Культура мови" 

I. Виконання тестових завдань ( два варіанти )

   Метою тестових завдань  є оцінювання рівня компетентностей з теоретичних основ виразного читання. Необхідно виявити знання з наступних розділів ( змістові модулі  5 - 6 навчальних семестрів) :
1."Техніка мови" (типи дихання, голосомовний тренінг, дикційні вправи) ;
2."Словесна дія" (види і значення пауз; правила визначення логічного наголосу; засоби, що допомагають знайти ключові слова; значення темпу мовлення; поняття "звукова маска"; мелодика; інтонування розділових знаків; основні важелі тону; значення невербальних засобів виразності) ;
3."Декламаційні медоти" (види та ознаки декламаційних методів, вимоги до зовнішності виконавця) ;
4."Використання багатства мовних ресурсів у творчій роботі" (прийоми стилістичного синтаксису як засоби виразності) ;
5."Культура діалогу" (типи діалогів та їх ознаки, письмова фіксація діалогів, значення авторських слів, поняття діалогізації мовлення та контекстуальних синонімів) ;
6."Словесна дія в умовах читання перед мікрофоном" ( правила зовнішньої поведінки, володіння технікою мовлення перед мікрофоном).

II. Мовленнєвий практикум. Усний опис твору живопису

   Змоделюйте ситуацію : Ви як мистецтвознавець розкриваєте зміст картини відомого художника...
1.Дослідіть тему, користуючись послугами Інтернету та іншими джерелами.
2.Складіть текст про витвір мистецтва : 
   *стисло охарактеризуйте творчу постать художника;
   *укажіть час створення та жанрову приналежність картини;
   *поясніть, якими зображальними засобами мови живопису відтворено дійсність (композиційний, "зоровий" центр, лінійна і повітряна перспективи, колір, ракурс,колорит, світлотіні, деталі тощо).
3.Дотримуйтесь належного мовного оформлення розповіді : чіткої артикуляції, логічної виразності, мелодики, зручного для сприймання темпу, емоційності, невербальних засобів виразності та інтонації розмовного стилю.

Індивідуальні завдання щодо творів живопису ( теми, розподілені особисто для кожного, не змінювати )

1.Михайло Божій. Майстерність у розкритті внутрішнього стану людини в картині "Думи мої, думи мої..." 
2."Козак Мамай" - найпопулярніший  образ народного живопису 
3."Українська абетка" Георгія Нарбута - визначне досягнення мистецтва графіки.
4."Чорний квадрат" - найвідоміший твір видатного українського авангардиста Каземира Малевича.

III. Виразне читання ( колективна участь в літературній композиції "Це -голос наш. Це - пісня. Це - душа" за романом Ліни Костенко " Маруся Чурай")

Критерій оцінювання компетентностей :

1.позитивне і негативне в орфоепії і техніці мови;
2.позитивне і негативне в логіці читання;
3.позитивне і негативне в емоційно-образній виразності;
4.уміння дотримуватися логічної перспективи літературної композиції;
5.відчувати загальний темпоритм та відтворення думок і почуттів іншими читцями.

Інформація щодо самостійного опрацювання програмового матеріалу з дисципліни "Сценарна композиція" для студентів III курсу ( опп "Кінофотовідеосправа")

Тема :"Форми озвученого слова. Написання дикторського тексту" ( змістовий модуль "Методика роботи над сценарієм докумантального, науково-популярного та навчального фільмів" )

Опорний конспект

   Основною метою усвідомлення даної теми є чітке розуміння функцій словесної тканини фільму  та вимог щодо розробки дикторського (авторського) тексту.
1.Форми озвученого слова: від імені автора, дикторський голос, діалог, монолог, сполучення декількох прийомі тощо.
   Закадровий та внутрішньокадровий текст (голос) - особлива форма організації словесно-звукової партитури фільму.
   Побудова розповідв має відповідати драматургічному закону, елементам сюжетної дії.
   Форма викладу думок, як і написання ремарок, вимагає теперішнього часу. "Золоте правило" сценариста : мінімум розмовного тексту - максимум зорового ряду.
2.Функції дикторського тексту в різних видах фільмів.
   Хронікальні фільми - інформаційна функція. 
   Документалістика, науково-популярні, навчальні фільми - просування думок і почуттів далі, ніх зображення; пояснення невідомого, деталей; інформаційна, пізнавальна та емоційна функції.
   Тескт не повинен звучати неперервно ( не більше 2/3 загальної тривалості фільму ). В документальних картинах словесну паузу заповнюють музика, шуми, натуральні звуки. В наукових та навчальних стрічках тексту може бути трохи більше. За певних умов мовчання припустиме.
3.Стилістика дикторського тексту.
   Глядач слухає текст. а не читає. Потрібно дотримуватися стилю усного мовлення, простоти і доступності. Велику роль відіграють перші фрази. Короткі речення сприймаються краще. Дратують глядача банальні, "заштамповані" слова, зайва барвистість, яку створює зловживання прикметниками. Захоплення абревіатурами  та іншими скороченнями також ускладнює сприйняття інформації.
4.Рекомендації щодо запобігання типових помилок.
  *Закадровий текст не повинен повторювати відеоряд.
  *Надавати перевагу зображенню, коли відео і текст не монтуються.
  *Фраза "зависає", коли вражаюче зображення поеднується з важливою інформацією.
  *Уникати текстового обтяження. Крапка,пауза - є рецептом від хвороби "синдрому словесного ожиріння".
  *Необхідно враховувати можливість контрапунктного поєднання слів і зображення.
  *Сухий текст та монотонність його подачі викликають нудьгу. Диктор повинен виявляти характер.емоції.

Завдання для студентів

1.Ознайомитися з частиною 9 ("Дикторський текст") навчального посібника "Режисура документального кіно" за редакцією Майкла Рабігера ( використовувати послуги Інтернету та інших джерел).
2.Поміркувати над прочитаним та занотувати найбільш цікаву, недостатньо відому інформацію (вибір диктора, проби голосу, створення імпровізованого тексту, коригування послідовності слів тощо).
   

10.05.20

До уваги студентів III курсу ( опп"Кінофотовідеосправа")

Рекомендації щодо самостійного опрацювання програмового матеріалу з дисципліни "Культура мови"

Тема : " Культура діалогу" ( змістовий модуль 5)

1.Поняття  "діалог", "репліка", "полілог".
2.Функціонально-смислові типи діалогічного мовлення.
3.Мовний аспект діалогу.
4.Діалогізація мови як засіб виразності.
5.Правила ведення діалогів. 

Опорний конспект

1.Діалог - особлива форма мовлення, характерною ознакою якої є періодичність висловлювання учасників комунікативного акту.
   Репліка - висловлення мовлянина. Мінімальний діалог - дві репліки. Максимальний складається з безлічі реплік і може тривати певний час ( прес-конференції, креативне інтрев*ю, театральні спектаклі тощо ).
   Полілог виділяють з діалогу. Це розмова декількох учасників комунікативного акту. Є дві форми полілогу: взаємообумовлені  репліки та хаотично. безладно сказані, здебільшого без відповіді ( масові сцени в ігрових фільмах ).
2. Класифікують такі функціонально-смислові типи діалогічного мовлення : 
- оповідні діалоги, ознакою яких є інформативний характер реплік, доповнення, поглиблення теми учасниками бесіди;
- запитання-відповіді (одна особа запитує, інша відповідає );
- діалог полемічного типу, діалог-суперечка ( виникає в процесі обговорення будь-якої актуальної наукової. мистецької, політичної та інших тем );
- побутові діалоги ( в неофіційних, невимушених обставинах );
- художній діалог ( конструюється прозаїком, драматургом, кінодраматургом і залежить від індивідуального стилю авторів ; може бути наближений до побутового ).
3. Зміст і структура діалогу обумовлюються темою і метою, обставинами, особистісними якостями, рівнем освіти, культурою поведінки тощо.
   Діалог в неофіційних обставинах характеризується швидкою зміною реплік, лаконічністю, еліптичністю, смисловою і граматичною незавершеністю. Через це кожна репліка, взята окремо, стає незрозумілою без наступної, без контексту.
   Репліки в офіційних діалогах, в полеміках характеризуються граматичною завершеністю, стрункістю конструкцій, синтаксичним паралелізмом, повторами.
   Діалог в його письмовій фіксації не може бути занадто довгим. Автор періодично нагадує, кому належить репліка, дає оцінку висловлюванню ( яка інтонація, жести, міміка ). В процесі побудови діалогів з авторськими словами необхідно використовувати контекстуальні синоніми ( сказав, вирішив, уточнив...).
   Діалоги без авторських слів передають емоційно насичені, динамічні сцени в ігрових фільмах та художніх творах.
   Розробка діалогів вимагає особливої старанності. В сучасних фільмах збільшується питома вага діалогу. Недоліком є "балакучість", "пустопорожні " репліки. Слово в діалозі має бути надзвичайно виразним, його називають "слово - особистітю".
4. Діалогізація мовлення - це передача мовленнєвої ситуації за допомогою діалогів : мовець майже дослівно відтворює бесіду двох чи більше осіб. Такий діалогізований монолог притманний неофіційному мовленню.
   Діалогізацію використовують у монологічних промовах. Оратор ставить запитання і відповідає на нього. Такий прийом дає можливість досягти експресивності, інтонаційної різноманітності.
5. Правила ведення діалогів
-Уміння слухати й чути кожного.
-Висловлюватися по черзі, а не всі одночасно.
-Не переривати того хто говорить.
-Критикувати ідеї, а не особу, наводити переконливі факти, обстоюючи свою позицію.
-Толерувати всі висловлені думки.
-Не наполягати на своїх помилкових судженнях, якщо вони аргументовано спростовані.
-Доднржуватися регламенту, не виходити за межі теми.

Завдання для студентів

1.Поміркувати над висловом видатного французького режисера Клера Рене : "Лихом німого кіно були непотрібні написи, лихом сучасного - непотрібні діалоги". Занотувати свої думки.
2.Скласти й розіграти діалог типу "запитання - відповідь" (довільна тема) або змоделювати ситуацію оповідного діалогу "Мої думки з приводу глобальних екологічних проблем" (засідання за круглми столом).

Тема: "Словесна дія в умовах читання перед мікрофоном" (змвстовий модуль 6)

1.Правила поведінкаи. Спілкування з уявним слухачем.
2.Голос.Інтонація.Контроль дихання.
3.Настроєвий ефект подачі інформації.
4.Інтонаційне наближення до звучання (живого слова).

Опорний конспект

1.Естетика пози промовця: відсутність манірности, стриманість, невимушеність й простота. Загальноприйнята манера стояти: ноги не злиті докупи;  одна нога трохи висунута вперед; упор на одну ногу трохи більший, ніж на іншу; в руках і плечах не повинно відчуватись напруження.
   Міміка видбиває внутрішній психічний стан, вона допомагає  видобути тон.
   Жести повинні відповідати своєму призначенню. Вимоги до жестикуляції: не можна повторювати той самий жест, щоб він не став монотонним; уникати різких. поривчатстих рухів, які можуть "вивести" мовлянина за рамки кадру; не переривати жестів надто швидко.
   Репетиції - за столом і перед уявним мікрофоном - допоможуть визначити, як передати зовнішню активність і які рухи будуть зайвими.
   За ступенем і характером динамічности є різні погляди: гордий, пронизливий, живий, гострий та інші. Необхідно стежити за виразом обличчя, навчитися цілеспрямовано користуватися поглядом, не ховати очей від слухачів, уявляти перед собою хоча б невелику аудиторію, якщо її в студії немає.
2.Є певні вимоги щодо голосу інтонації, дихання перед мікрофоном. Необхідно контролювати свої можливості: не говорити голосно і на високих нотах, монотонно і без натхнення. Може змінитися тембр, виникнути надмірна дзвінкість, деякі приголосні починають звучати занадто "опукло" ( "т", "п", "с", "ш", "ч").
   Намагаючись оволодіти технікою читання під мікрофон, треба дотримуватися наступного : особливо чіткої артикуляції; дещо зниженого темпу; рвномврного, стійкого повітряного потоку ( на видиху), щоб уникнути вибухового звучання.
   Завжди потрібно дотримуватися однокової відстані від мікрофону, але завчасно її перевіряти (зазвичай це 18 дюймів).
3.Настроєвий ефект подачі інформації має велике значення. Необхідно дотримуватися позитивізму. Делікатність, чуйність, співпереживання є тим позитивом, який  належно сприйматиметься аудиторією. Доцільно згадати так звану "усмішку Будди" (куточки губ трішки підняті). Вона спрацьовує в тих ситуаціях, коли необхідні позитивні емоції, а належного настрою з певних причин немає.
4.Після остаточного редагування тексту необхідно вголос його прочитати, щоб відкинути все, що" не звучить, як живе слово".
    Треба підкреслити ключові слова і фрази, уточнити тривалість промовлення. Рекомендують брати в дужки декілька найменш важливих фраз,  від яких,за необхідністю, доведеться  відмовитися. Також можна додати кілька речень на випадок, якщо хвилини залишаться.
   Найголовніше - дотримуватися звучання усного слова, уникати ефекту читання.
   До студії потрібно приходити завчасно, почуватися спокійно, зробити артикуляційну гімнастику, перевірити пронумеровані сторінки тексту. Якщо в умовах прямого ефіру трапилася обмовка , треба без вибачень миттєво вимовити слово правильно.

Завдання для судентів

1.Підготуйте усний опис картини ( кожний студент отримав індивідуальну тему ),  начитайте текст, зробіть декілька варіантів запису та збежіть найбільш на Вашу думку, вдалий.
 

06.05.20

До уваги студентів IV курсу (опп "Кінофотовідеосправа")

Інформація щодо підготовки до диференційонового заліку з дисципліни         " Культура мови "

I  Виконання тестових завдань ( два варіанти)
    Критерії оцінювання рівня компетентностей стосуються засвоєння теоретичних основ виразного мовлення :
1. Складові частини механізму словотворення ( техніка мови );
2. Логіка читання ( види пауз, правила визначення логічного наголосу, інтонування розділових знаків, ритміко-мелодійний малюнок мовлення);
3. Позамовні засоби виразності ;
4. Декламаційні методи;
5. Прийоми стилістичного синтаксису, що сприяють експресивності мовлення;
6. Інтонаційна диференційованість інформаційного, аналітичного та художньо-публіцистичного телемовлення;
7. Особливості мовлення у різних видах кіномистецтва;
8. Застосування знань з логіки виразного читання для розробки і використання словесного супроводу у дипломних фільмах.
II  Мовленнєвий практикум ( два варіанти)
   1. Французький письменник Вольтер стверджував: "Чудова думка втрачає всю свою цінність, якщо вона погано висловлена".
       Чому людина має дбати про форму висловлення не менше , аніж про його змістове навантаження ?
       Ніколо Паганіні сформулював психологічний закон, що єднає виконавця й слухача: "Треба сильно відчувати, щоб інші відчули ".
       Поясніть слова відомого скрипаля й композитора. Чому це важливо?

         Вимоги до змісту і зовнішньої форми поведінки

1. Стисло охарактеризувати автора твердження.
2. Сформулювати тезу (висловлювання ).
3. Ретельно поміркувати та логічно, аргументовано довести свої думки.
   Доказову базу необхідно будувати на застосуванні загальних занань з техніки виразного мовлення ( пояснити, що означає і від яких компонентів залежить форма висловлювання ; за яких умов диктор, актор, промовець та людина, що спілкується у буденних життєвих ситуаціях, можуть викликати естетичне співпереживання, дати поштовх розвитку думок, почуттів і фантазії тощо).
4. Аргументуючи свої судження треба особисто дотримуватися структури виразного мовлення:
- техніки мови;
-логіки мовлення;
-позамовних засобів виразності ( контролювати позу, манери, жести, міміку).

 04.05.20

Інформація для студентів IV курсу ( опп "Кінофотовідеосправа")

Тема : " Вимоги щодо оформлення літературного сценарію дипломного фільму" 

1. Основні елементи літературного сценарію
2. Розробка описової частини (ремарки)
3. Дикторський текст як елемент кіносценарію
4. Діалоги . Інтерв*ю
5. Естетика зовнішнього оформлення сценарію

1. Основними елементами літературного сценарію є описова частина (ремарка), дикторський текст, написи, діалоги,монологи тощо.
   Умовно в сценарії є екранні риси (опис того, що передбачено знімати) та літературні ( тема, ідея, сюжет, мова, стиль, образна система). Звісно , їх неможливо відокремлювати, оскільки вони складають цілісність фільму. 
2. Описова частина (ремарка) відтворює зоровий ряд у теперішньому часі. В ній має бути чіткий , стислий опис того, що глядачі побачать на екрані: опис подій, фактів, пейзажу, портретів, костюмів. Може бути докладний опис деталей, які мають особливе значення. Можливі додаткові пояснення, якщо сценарист побоюється, що без них його зрозуміють неправильно.
   В ремарках немає місця авторським відступам, розгорнутим описам внутрішнього світу персонажів. Героя харатеризують його вчинки, поведінка.
   В описовій частині доцільно використовувати називні речення (у поєднанні з іншими). Саме вони надають стислості, створюють спосіб чітко,карбовано висвітлювати події, оточення і т.п.
                        Літературний приклад
Гай примарний.Вечір. Літо. Спить у вербах вітровій ( В. Сосюра )
                        Приклад зі сценарію документального фільму
Середземне море. Хвилі. Панорама на місто Бизерту. Маяк. З моря відкривається загальний вигляд міста...
3. Дикторський текст є елементом сценарію. Композиційно-логічна структура тексту потребує уміння розділяти його на абзаци. 
   Абзац - це закінчкна комунікативна одиниця мови. 
   Основні групи мотивування поділу на абзаци : композиційно-смислові ( необхідність підкреслити навіть ледве помітний поворот думок або дії, експозийні відомості тощо) та експресино-стилістичні ( наобхідність акцентувати увагу на неочікуваному, на важливості дії).
   Послідовність розміщення описової частини і дикторського тексту така : 
- словесне відтворення зорового ряду ( ремарки);
- напис "Дикторський текст" або "Голос диктора";
- фрагмент тексту (з нового рядка), який відповідає відеоряду.
4. Діалог - це важливий комунікативний акт. Мінімальний діалог - дві репліки. Аксіомою для сценариста є мінімум розмовних текстів - максимум зображення.
   Письмова фіксація діалогів :
- кожна репліка починається з нового рядка;
- зміст репліки;
- хто сказав. 
   Укладач реплік повинен враховувати вплив поведінки героїв на виразність діалогу, тобто періодично уточнювати, з якою інтонацією (жестами, мімікою) прозвучала та чи інша фраза.
   Інтерв*ю - це також елемент сценарію. Якщо у художній тканині сюжету воно використовується, то необхідно указати - "синхрон" , адже не можна дослівно передбачити зміст сказаного.
5. Естетика зовнішнього оформлення літературного сценарію 
*Необхідно вичитати текст з метою усунення технічних недоліків та інших помилок.
*Для кращого сприйняття інформації текст слід розподіляти на абзаци.
*Доцільно обрати різний шрифт для описової частини і дикторського тексту.
*Належно оформити титульну сторінку.
*Дотримуватися правил робочого поля (берегів) та нумерації сторінок.
*Кількість текстового матеріалу на кожному аркуші не повинна перевищувати 30 рядків, що розміщені через два інтервали.

Завдання для сутедентів

1. Відкоригувати літературний сценарій відповідно до вимог.
2. Знайти в Інтернеті  літературний сценарій фільму за схожею тематикою і, вразі винекнення труднощів щодо розробки описової частини і загального розміщення тексту, діяти за аналогією.

Рекомендації для студентів IV курсу (опп"Кінофотовідеосправа") щодо підготовки до випускного іспиту з дисципліни "Сценарна композиція"

I . Вивчення навчальної дисципліни " Сценарна композиція" передбачає формування певних професійних компетентностей. Оцінювання навчальних досягнень залежатиме від розкриття змісту пропонованих теоретичних запитань.
  1.Історя "еволюції" літературного сценарію. Поняття кінематографічності сценарію.
  2.Визначення кіномистецтва та системи художніх умовностей, які поєднує кінематографічний образ.
  3.Композиційні принципи, які використовують сценаристи для розгортання драматургії фільму ( один, декілька сюжетів, авторські відступи, роздуми героїв...).
  4.Елементи сюжетної дії та правила розвитку конфлікту.
  5.Дотримання структурних елементів "енергії фільму".
  6.Тропи як зображально-виражальні засоби кіномови.
  7.Розкриття загальних вимог щодо розробки сюжету ігрового фільму.
  8.Форми озвученого слова, особливості словесного супроводу в ігрових та документальних фільмах.
  9.Прийоми філологічного аналізу художнього твору,обраного для екранізації.
  10.Значення деталі як виразного засобу кіномови.
  11.Особливості роботи над сценарієм документального та науково-популярного фільмів.
  12.Види і жанри телереклам та завдання сценариста щодо розробки сюжетів.
  13.Типи телевізійних сюжетів та загальні вимоги щодо їх виробництва.
  14.Вимоги щодо розробки драматургії теленовин та основні типи початків інформаційних повідомлень.

II. Володіння професійною термінологією є необхідним в роботі сценариста.
     Пояснити значення термінів : персистенція, тритмент, експлікація, дискретність, ремарка, рефрен, протагоніст, антагоніст, альтернативний фактор, перипетія, статичні і сюжетні ситуації, конфлікт, колізія, контрапункт, ретроспекція, саспенс, дисфункціональний ефект, сугестія, аналогія, аномалія, ампліфікація, еліпсис, хіазм, джингл, слоган, лід, бліц, локаут, лайв інфо, обгортка, войсер, саундер, симультанність, інтерактивне телебачення тощо.

III. Представити літературний сценарій дипломного фільму, поміркувати над його змістом та відповісти на запитання . 
  1. За яким композиційним принципом побудовано драматургію сюжету?
  2.Чи відповідає сюжет трьохактному розвитку дії ?
  3.Які художні умовності використано для створення кінематографічного образу ( драматургічна, музично-звукова тощо)?
  4.Чи забезпечена на вишу думку динаміка сюжету?
  5.Які прийоми монтажу застосовано для посилення виразності та логічного поєднання епізодів?
  6.Чи вдалим, обгрунтованим  є співвідношення текстової інформації, відеоряду та назси фільму?
  7.Яку роль відіграли функції та форми словесного супроводу в організації сюжетного матеріалу?
  8.Які тропи як засіб виразності використано у сценарії та відтворено у фільмі?
  9.Чи побудовано сценарій відповідно до елементів сюжетної дії, чи наявні  та обгрунтовані творчі відхилення?
  10.Який епізод (епізоди) є структуроутворюючим і чому ?
  11.Як здійснювався контроль за дотримуванням сюжетно тематичної цілісності сценарію та  фільму?
  12.Чи втілено творчий задум ( відповідно до теми ідеї жанру)? 

02.05.20

Інформація для студентів IVкурсу (опп "Кінофотовідеосправа") щодо засвоєня змістових модулів "Робота сценариста у знімальному та монтажно-тонувальному періодах"( навчальна дисципліна "сценарна композиція") та "Словесна дія в дипломних роботах студентів " ( навчальна дисципліна "Культура мови")

      Змістові модулі побудовані за принципом координації, узгодження міждисциплінарних тематичних зв*язків.
     Метою засвоєння освітніх програм є практичне застосування професійних компетентностей в процесі створення дипломних фільмів.
   I .Творча співпраця сценариста і режисера триває протягом усього знімального періоду та монтажу.
   Дикторський текст ( та будь-яка форма словесного супроводу) має бути підпорядкований сюжетно-тематичній цілісності фільму і його жанру.
   Закдровий дикторський  ( авторський ) текст не повторює зображення. Він інформує про місце, час і зміст подій, характеризує та узагальнюю їх , передає лише нові, незорозумілі без коментаря відомості, просуває думку, акцентує увагу на деталях.
   Суперечливим є питання, коли писати і вводити дикторський текст в ценарій. Існують дві форми : на першому етапі розробки літературного сценарію і після монтажу. Більшість митців - за другий варіант. Заздалегідь написаний текст потім важко умістити повністю чи, навпаки, треба дописати. Також є загроза монтажу фільму під текст. За правилами, першість належить відеоряду.
   В процесі зйомк і монтажу , зазвичай, відбуваються певні зміни. Коли фільм змонтовано, вже точно відомо, на яке зображення можна " накладати" текст, який хронометраж потрібен для цього в тому чи іншому епізоді... Перед екраном зручно знаходити варіанти співвідношення словесного супроводу і зображення, особливо контрапунктний монтаж.
   Текст спримається в той момент , коли його промовляють. Тому не треба зоплюватися великими складносурядними та складнопідрядними реченнями. Головне - доступність і лаконічність. Словесний супровід не може бути розрахований на скоромовку ( як у спортивних коментарях чи рекламі ).
   Правки - скорочення необхідні. Комплексним видом є правки - оброблення ( уточнення фактичних даних, виправлення композиційних недоліків, усунення логічних помилок, вдосконалення мовностилістичних засобів).
II. Дикторський ( авторський) текст виконує не тільки інформаційну, пізнавальну функції, але й емоційну. Диктор повинен мати певний характер, не бути байдужим, хвилювати глядача, впливати на почуття і думки. В роботі з диктором необхідно враховувати всі елементи структури виразного читання : техніку мови, логічу читання ( інтонацію), позамовні засоби.
   Перж за все, треба ознайомитися з особливостями мовлення та голосовими якостями диктора, зробити пробний запис. Важливо дотримуватися артикуляційного та дикційного тренінгу.
   Корисним є начитування тексту в голос та очима, без екрану і перед змонтованим відеорядом. Темп і ритм озвучування повинні відповідати темпоритму фільму.
   Манера читання має бути максимально наближеною до усного мовлення.
   Укладач тексту повинен чітко визначити , підкреслити ключові слова і фрази, щоб вимагати від диктора правильного інтонування. Важливим є співвідношення ключових фраз з відеоряду. Якщо, наприклад, плани змінюються, з кожного ключового слова починається нове зображення .
   Для зручності текст розбивають на абзаци за смисловими ознаками. Блоки записують на окремих аркушах, щоб не гортати сторінки.
   Якщо до словеного супроводу залучено кілька осіб, необхідним є їх одночасне тонування для врахування ритму та інтонації різних голосів.

 Завдання для студентів

1.Прослухати озвучений текст з метою перевірки монтажних мовних " стиків" та  проаналізувати співвідношення словесного супроводу і відеоряду в дипломному фільмі.
2.Розгорнутий матеріал, корисні поради викладено в навчальному посібнику " Режесура докумнтального кіно" ( для студентів американських і європейських університетів). Автор Майкл Рабігер.
   Знайти в Інтернеті посібник та опрацювати частину 9 - Дикторський текст. Звернути увагу на такі питання: позитивні і негативні риси дикторського тексту,  створення закадрового тексту, коригування порядку слів, вибір диктора, створення імпровізаційного закадрового тексту тощо.


 28.04.20

Для студентів I курсу (опп "Кінофотовідеостправа")

Змістовий модуль : " Історія розвитку видів і жанрів кіно   ( основсні види кіномистецтва ; документальне та наукове кіно ; ігрова кінематографія)"

План 

1. Основні види кіно. Поняття "жанр"
2. Кінохроніка та документалістика
3. Наукове кіно та його різновиди
4. Ігрова кінематографія : 
  -жанри запозичені з літератури;
  -жанри, запозичені з музики ;
  -жанри, тематичні групи, які виникли у мистецтві західних країн.

Опорний конспект

1. Основні види кіномистецтва: документальне, науково-популярне, ігрове, мультиплікаційне.
У кожного свої виразні засоби і способи створення художнього образу. Однак в процесі розвитку вони постійно взаємодіють.
    Жанр - це усталений тип структури твори, зміст якого визначається предметом зображення ,
а форма - певним способом художньої умовності для створення образних моделей. Жанровій системі кіно також властивий синтез, взаємопроникнення. Наприклад , фільм "Чикаго" (2002) режисера Роба Маршалла - це комедія, драма, кримінальний, мюзикл.
2.Кінохроніка - це репортажно відзняті поточні події. Хроніка фіксує факти. 
   Документалістика не тільки зберігає минуле, але й передає сьогоденню історико-культурну інформацію, створюючи художній образ. 
   "Монтажними фільмами " називають ті стрічки, в яких є перемонтаж раніше відзнятих кадрів.
   Термін " іконографічний фільм"  означає, що у стрічці знято матеріальні свідчення минулого (архівні предмети, рукописи,документи, фотографії ).
   Документальний фільм може бути по-справжньому авторським, тобто виявляється особистість автора ,його громадянська позиція.
   Першим визначним кроком української документалістики і першим звуковим фільмом, поставленим в Україні, є стрічка "Симфонія Донбасу"- 1930 (реж. Дзига Вертов , засновник поетичного документального кіно ). Картина Д. Вертова " Людина з кіноапаратом" також є своєрідною енциклопедією документального мистецтва.
   Пальма першості у створенні "монтажних фільмів" належить Есфір Шуб (1894-1959).
3.Наукове кіно - так називають всі види фільмів з питань науки : науково-дослідницькі, науково-популярні, навчальні.
   Жанрова система науково-популярного фільму поєднує жанри інших видів : документального ( нарис-портрет, кінорепортаж,проблемний фільм ), ігрового (новела, драма. повість,біографічний фільм та інші).
   Серед провідних творців документальних та науково-популярних фільмів- Ф. Соболєв, О.Роднянський, О.Самолевська, В.Хмельницький. Патріархом сучасної документалістики  називають Сергія Буковського.
4.Ігрова кінематографія - провідний вид кіномистецтва. Творчий колектив на чолі з режисером, який здійснює керівництво акторами - виконавцями ролей, створює синтетичний екранний образ.
   * Жанри кіно запозичені з літератури: епічні ( герой стрічки - народ), драматичні ( в центрі - індивідуальний герой), ліро-епічні ( в центрі - внутрішній світ автора ).
   Тип сюжету є головною ознакою класифікації жанрових різновидів.
   Драматичні жанри складають найбільш розвинуту жанрову систему : драма, мелодрама, трагедія, трагікомедія, трагіфарс, комедія - ексценрична, сатирична, лірична.
   Про співдружність фільмів з літературою свідчать назви : кінопоеми, кінолегенди, кіноказки, кінобалади, кінопритчі.
   Найпопулярнішою групою  драматичних жанрів є пригодницькі ( детективно-пригодницькі, героїко-пригодницькі, науково-пригодницькі).
   Науково-пригодницький жанр : фільми реального плану і кінофантастика.
   Антиутопія - різновид фантастичних фільмів, у яких майбутнє зображено як небажане явище з небезпечними наслідками експериментування над людством.
  * Жанри запозичені з музики : музично-біографічний фільм, музична комедія, кіноопера, кінобалет, кінооперета, кіноводевіль, кіноревю, кіномюзикл.
   Мюзикл розвинувся із фільмів- ревю 30-50-х років минулого століття. У ревю концентрі номери поєднуються з легким сюжетом ( "Карнавальна ніч" Е. Рязанова ). Мюзикл має яскраву, видовищну форму і глибокий зміст, музичні ,вокальні та хореографічні сцени ( "Вестсаїдська історія" Р. Уайза). 
   Особливість таких жанрів : музика є драматургічною домінантою.
   Синтез музики і технологій кіно- телеіндустрії сприяв винекненню музичних відеокліпів як окремої категорії короткометражного фільму. Провісником практики відеокліпів
кінознавці вважають перший ігровий фільм " Понизова вольниця" 1908 (реж. В Гончаров ).
  * У західноєвропейскому мистецтві розвивалися майже всі зазначені жанри. Проте є певні особливості, перш за все, в американській кіноіндустрії.
   Вестерн - специфічний американський жанр про " епоху фронтиру" , перших переселнців на дикий Захід. Класичним вестернам притаманна канонічна система позитивних і негативних героїв, чіткий поділ на добро і зло, щаслива кінцівка.
   Бойовик (екшн- фільм) ілюструє відому тезу " добро має бути з кулаками" . Піджанри бойовиків : драматичний, комедійний, бойовик- трилер та інші.

Різновиди фантастики

   Галактичні фільми набули особливої популярності. Засновником, як відомо, був Ж.Мельєс ( "Подорож на Місяць" 1902 ). У фантастичних фільмах західних країн головною настановою є диктат уявного над реальним. 
   Фентезі - піджанр, в якому використовують мотиви чарівництва ,магії, віртуальні світи тощо.
   Фільм катастроф. Герої протистоять природним та технічним катаклізмам. 
   Фільм жахів - жанр кінофантастики так званої "масової культури". Фільми покликані лякати, вселяти почуття страху, створювати напружену атмосферу. Засновник - Р. Віне ( " Кабінет доктора Калігарі"- 1920 ).
   Трилери ( англ. - трепіт ) - стрічки ,що створюють передчуття жахливих подій, нестепних переживань. Жанр не має чітких меж, оскільки така атмосфера може створюватися в інших жанрах.
" Майстром страху" ,саспенсу визнають Альфреда Хичкока.
   Національні різновиди кінопродукції : " вестерн- спагетті" ," пеплум" ( Італія ); жанр "пінк" і " якудза" (Японія) ; " кунфу" і "карате" (Гонконг).

Завдання для студентів

1. Поміркуйте над питанням : які властивості поєднують види кіно в єдину систему кіномистецтва та у чому особливості кожного з них? Думки занотуйте.
2.Охарактеризуйте жанрову систему ігрового кіно. Наведіть якомога більше прикладів фільмів різних жанрів (вестерн,мюзкл...) необхідно пам*ятати про можливий синтез жанрів.
3.Мабуть, у Вас є  улюблені кіножанри...Чому саме вони приветають Вашу увагу.


26.04.20

Для студентів I курсу ( ОПП " Кінофотовідеосправа")

Тема : "Майстри . Фільми . Долі " (семінарське заняття)

Пропоновані теми

1. Леонід Осика - представник напряму "поетичного кіно"
2. Кінематографічна династія Іллєнків
3. Творчі здобутки Віктора Івченка та Бориса Івченка
4. Життєпис Леоніда Бикова , " ... якого любили усі "
5. Кіномистецька спадщина Віктора Іванова 
6. Елітарні фільми Кіри Муратової
7. Наші видатні земляки. Ігор Савченко - талановитий митець першої половини XX століття

Загальні рекомендації щодо самостійного опрацювання програмового матеріалу

  Необхідно чітко визначити коло питань , на які треба дати відповідь :
- історичний період ,в якому творив митець;
- важливі віхи біографії (компакт- біографія );
- що вплинуло  на духовне та творче становлення діяча ;
- найістотніші відомості про творчість ;
- тематичне та жанрове багатство створених фільмів.

   Самостійне дослідження тем , користування  різними джерелами , зокрема Інтернетом , завершується складанням  стислого конспекту, лаконічним викладом думок у робочому зошиті.
   Обов*язковим є формування висновків щодо творчих досягнень ( нові екранні засоби виразності , першість у створенні жанру тощо ). Філюмографію розташовуть у хронологічному порядку. 
   Як зазначають кінознавці , випробування часом витримали далеко не всі фільми. Деякі позначені явним ідеологічним кліше ( наприклад , у спадщині І. Савченка ) або є творчею невдачею митця ( здебільшого через втручання цензури ). Тому у переліку фільмів мають бути найбільш етапні ,найвідоміші здобутки.
   Цікавою формою своєрідного закріплення знань є розробка кросворду за темою чи питань для вікторини.
   Для самоперевірки засвоєння матеріалу доцільно відповісти на загальне запитання :
які режисери та їхні найвідоміші твори уславили український кінематограф XX- початку XI століть ?



Інформація для студентів, які опановують спеціальність "Менеджемнт соціокультурної діяльності", опп "Кінофотовідеосправа" 

Навчальна дисципліна "Історія кіно та  телебачення" (для студентів першого курсу )

Тема : "Український напрям поетичного кіно"

1.Характерні ознаки нової кінопоетики:
 - повернення до природної видовищності кіно;
 -злиття зорового образу з образом звуковим ;
 -філосовське навантаження кольору;
 -поетизація народного таланту ,заглиблення у побут;
 -метафоричність мови, видалення мови як головного смислового компоненту.
2.Представники "поетичної школи " та їхні творчі досягнення
 - Сергій Параджанов "Тіні забутих предків" - 1964 ;
 - Юрій Іллєнко "Криниця для спраглих" -1965 , "Вечір на Івана Купала "- 1968, "Білий птах з чорною ознакою" - 1971;
 - Леонід Осика "Хто повернеться -долюбить" -1967, "Камінний хрест" -1968, "Захар Беркут" -1971;
 - Борис Івченко "Пропала грамота" - 1973 ;
 - Володимир Денисенко " Совість" - 1968 ;
 - Іван Миколайчук " Вавилон XX ".

 Завдання для студентів

1.Переглянути фільм Ю. Іллєнка " Вічер на Івана Купала " (оператор Вадим Іллєнко) та праоналізувати кольрову драматургію зображального ряду як ознаку поетичного кіно. 
2.Занотувати послідовність  зміни кольорів  (блідо-блакитний тон, синій, червоний та жовто-золотистий у поєднанні з чорним тощо).
3.Переглянути фільм Л.Осики "Камінний Хрест "  за новелами Василя Стефаника , проаналізувати використання мовного компоненту та майстерність оператора Валерія Кваса у сполученні пластичних форм суворості та ліризму.


Тема : "Українське поетичне кіно і тоталітаризм радянських часів"

1.Тотальний контроль над кінорепертуаром , кіностудіями та кіномитцями
2.Перелік заборонених фільмів.

    Після першого показу фільму  Сергія Параджанова "Тіні забутих предків" контроль за кінорепертуаром суттєво посилився. Влада переслідувала тих ,чия діяльність сприймалася нею як " ідеологічно шкідлива". На всіх етапах створення фільму , починаючи зі сценарію,унеможливлювалися вияви творчої свободи. Поступово з поетичним кіно було покінчено.Останнім став фільм Івана Миколайчука "Вавилон XX".

    Заборонені фільми ( фільми "полиць") : "Криниця для спраглих", "Вечір на Івана Купала " Ю. Іллєнка , "Та ,що входить у море ", " Дід лівого крайнього " Л.Осики , " Пропала грамота " Б.Івченка , "Білі хмари ", "Відкрий себе " Ролана Сергієнка , "Совість " В. Денисенка. На етапі сценаріїв С. Параджанову заборонили роботу над фільмоми  "Інтермеццо" та "Київські фрески". 15 років недозволяли знімати фільми Кірі Муратовій  ( Одеська кіностудія) за "нехтування порадами й вимогами"щодо фільму "Довгі проводи".

Завдання для студентів

1. Переглянути фільм Івана Миколайчука "Вавилон XX" за романом Василя Земляка " Лебедина зграя".
2. Поміркувати над змістом фільму та висловити у письмовій формі свої враження.
3. Охарактеризувати творчу спадщину Івана Миколайчука , "лицаря українського кіно".





23.04.20

Тема: "Українське кіно межі XX -XI століть. Творчі здобутки сучасних кінематографістів ( фільмографія)"

Опорний конспект

     Історія українського кіномистецтва розпочалася 1896 року ,коли в Харкові фотограв Альфред Федецький влаштував перший показ власних фільмів. Попри цензурні перепони радянських часів національна кіноіндустрія досягла певних успіхів. Пережив кінематограф і складний період "малокартиння" 90-х років. Перші два десятиліття XI ст. кіно українського виробництва набирає обертів. На міжнародних кінофестивалях вітчизняні фільми отримують позитвні відгуки і нагороди. Зростає світова популярність Київського міжнародного фестивалю "Молодість" , Одеського МКФ. Переможці отримують грошові винагороди та статуетки ( "Скіфський олень "- "Молодість", " Золотий Дюк" - Одеса ). Кінопремія "Золота дзига" , започаткована 2017 року, є вітчизняним аналогом " Оскара ".
    Тематика та жанри , види сучасних фільмів різноманітні : драми , історичні , воєнні драми ,  мелодрами , пригодницькі фільми , бойовики , антиутопії , хоррори , мюзикли , фентезі , комедії тощо. Є фільми за оригінальними сценаріями та екранізації. 

Фільмографія

Нариман Алієв  "Додому" 
Олександр Бєлак " Сотка "
Сергій Буковський " Головна роль "
Валентин Васянович "Атлантида "
Олена Дем*яненко " Гуцулка Ксеня "
Михайло Іллєнко " Толока "
Леонід Кантер , Іван Ясній " Міф "
Сергій Лисенко " Екс "
Сергій Лозниця " Донбас "
Олесь Санін " Поводир "
Ахтем Сеїтаблаєв " Кіборги "
Олег Сенцов та Ахтем Сеїтаблаєв " Номери "
Сергій Скобун " Легенда Карпат "
Мирослав Слабошпицький " Племя"
Іван Тимченко "Іловайськ"
Дмитро Томашпільський "Сторонній" 
Тарас Томенко " Гніздо горлиці "
Сергій Шапарєв " Крути 1918. Захист "
Тиму Ященко " Черкаси "

     Перелік фільмів можна продовжувати . Деякі з них ще планують до показу в Україні , наприклад , кінострічку " Номери ". Однак зарубіжні глядачі вже переглянули її на Берлінале у Німеччині.

Завдання для студентів

1.Користуючись послугами інтернет-ресурсів, знайти інформацію про 5 фільмів (за власним вибором ) та стисло її занотувати. 

Приклад

Мирослав Слабошпицький. Фільм "Племя" 2014р. Жанр - драма. Найтитулованіший український фільм. Понад 40 різних нагород. Перша в світовому кінематографі стрічка,яка знята на мові жестів. Немє титрів ,субтитрів ,дубляжу,закадрового голосу. 
Сюжет.  В інтернат для глухонімих приїхав підліток, щоб закінчити одинадцятий клас.Але там свої закони - жорстокі закони Племені ...Фільм має вікове обмеження - 18+.
2. Переглянути історичну драму Олеся Саніна  " Поводир " та написати відгук на фільм за схемою : тема та їдея ; стислий переказ ; значення проблеми ,поставленої у фільмі ; враження від роботи режисера , гри акторів , музичного супроводу , кольорового оформлення  ; підсумкове враження від кінокартини.


Немає коментарів:

Дописати коментар