Почтар І.О.

Дисципліна «ІСТОРІЯ УКРАЇНИ»                                                                       Завдання для студентів І А, І В, І Д, І ІБС курсів                                                                                                                                                                 Тема:  6   "ВСТАНОВЛЕННЯ  І  УТВЕРДЖЕННЯ РАДЯНСЬКОГО ТОТАЛІТАРНОГО РЕЖИМУ  (1929-1938 рр.)"
Основні питання
  1. Форсована індустріалізація.                                                       4. Голодомор 1932-1933 рр., його причини і наслідки
  2. Наслідки індустріалізації в Україні.                                          5. Масові репресії 30-х років
  3. Насильницька колективізація і «розкуркулення».                   6. «Розстріляне відродження».
Конспективний виклад матеріалу
1.Форсована індустріалізація. ХІV з'їзд ВКП(б), який відбувся в грудні 1925 р. проголосив курс на індустріалізацію, спрямований на: забезпечення техніко-економічної незалежності СРСР,  зміцнення обороноздатності країни, створення матеріально — технічної бази для модернізації промисловості, перетворення аграрної країни на могутню індустріальну. Індустріалізація - це процес створення основ важкої промисловості.
ХІV з'їзд ВКП(б) затвердив перший п’ятирічний план на 1928/29 - 1932/33 рр. З кінця 1929 року розпочалася форсована індустріалізація. Шалені темпи будівництва супроводжувалися низькою якістю побудованих об'єктів, не вистачало коштів, кваліфікованих кадрів, устаткування. Джерела індустріалізації: - відверта експлуатація селян, котрих примушували продавати хліб державі за безцінь, - розгорнулась "добровільно-примусова" колективізація, -  продаж за кордон національних багатств (музейних експонатів, приватних колекцій, церковних святинь); - продаж сировини - вугілля, деревини, зерна; - збільшення випуску спиртних напоїв; - використання безоплатної праці в'язнів, кількість яка швидко зростала.
2.Наслідки індустріалізації. Головною особливістю індустріалізації в Україні стало те, що згідно з першим п'ятирічним планом Україна отримала 20% капіталовкладень, передбачених для фінансування індустріалізації всього СРСР. З 1500 нових промислових підприємств, зведених по Союзу, на Україні було збудовано 400 підприємств (Дніпрогес, "Запоріжсталь", "Криворіжсталь", "Азовсталь" (Маріуполь), Харківській тракторний завод, шахти у Донбасі, реконструювалися металургійні заводи. Головною формою боротьби за вищі показники у праці стало соціалістичне змагання (стаханівський рух та інше). Позитивним підсумком індустріалізації України стало зростання підприємств важкої промисловості, будівництво нових шахт, електростанцій. Україна перетворилася на індустріально-аграрну країну, яка за рівнем окремих галузей промисловості випередила деякі європейські держави. Негативні наслідки: підрив розвитку с/г, легкої і харчової промисловості; зниження життєвого рівня населення (продовольчі картки, черги, дефіцит товарів і послуг, житлові проблеми); Україна була пере­насичена шкідливими підприємствами та відходами від їх діяльності; Україна втратила економічну самостійність, її економіка було підконтрольна союзним наркоматам, основу економіки становила адміністративно-командна система управління; посилилась експлуатація трудящих.
3.Насильницька колективізація і «розкуркулення». Справжнім лихом для українців стала сталінська колективізація. Колективізація - це примусове, насильницьке об'єднання індивідуальних селянських господарств у колективні (колгоспи, радгоспи, артілі). Курс на колективізацію проголосив XV з’їзд ВКП(б) (1927 рік). Важливим елементом колективізації було так зване "розкуркулювання" - вилучення майна у тих селян, яких влада вважала багатими. Спочатку в 1927-1928 рр. до заможного селянства проводилась політика обмеження - збільшували податки, забороняли використання найманої праці, купівлю машин, реманенту. Наприкінці 1930 р. починаються масові репресії проти заможного селянства та всіх, хто не бажав вступати в колгосп. Під розкуркулення потрапили більше 1 млн. українських селян,  яких вислали на Північ і до Сибіру, де багато з них загинули.
Наслідки колективізації: занепад с/г України і зубожіння селян, скорочення поголів'я худоби, жертвами насильницького розкуркулення і голодомору стали млн. людей. Колгоспники перетворились на державних кріпаків, головне призначення яких забезпечити країну дешевим хлібом, працювати там і тоді, де їм накажуть бригадири і ланкові, облік праці вівся в трудоднях.
4. Голодомор 1932-1933 рр., його причини і наслідки. Одним із найжорстокіших злочинів сталінізму проти українського народу був голодомор 1932-1933 років. Причинами голодомору в Україні були: - необхідність знищення українського селянства як свідомої національної верстви, яка відкрито протистояла сталінському керівництву, - непосильні для селян плани хлібозаготівлі, конфіскація владою продовольчих запасів, експорт продовольства; - економічні прорахунки, спроба  влади побудувати соціалізм воєнно-комуністичними методами. Незважаючи на небачену жорстокість, виконати плани хлібозаготівлі у 1932 році не вдалося. У селян вилучалися всі їстівні запаси і вони масово почали гинути від голоду. Сталінське керівництво свідомо організувало "голодний терор", для того, щоб назавжди ліквідувати в Україні будь-який опір хлібозаготівлям. Точну цифру людських втрат від голодомору 1932-1933 рр. встановити неможливо, дослідники називають дані від 7 до 10 млн. чоловік. Інформація про голод була прихована і ніякої допомоги від зарубіжних країн не поступило. Головним наслідком голодомору були мільйонні, нічим не виправдані жертви українського населення. Були знищені найбільш здібні селяни-господарі, селяни втратили почуття власника на своїй землі і знову опинилися у становищі напівкріпаків. В листопаді 2006 року Верховна Рада України прийняла Закон «Про голодомор 1932-1933 років в Україні», який  став завершенням тривалої боротьби за відновлення історичної справедливості до тих, хто став жертвами сталінського режиму Закон визначає, що голодомор 1932-1933 рр. в Україні є геноцидом українського народу. Геноцид – це свідомі дії влади, направлені на знищення конкретного народу, нації.
5. Масові репресії 30-х років. В Україні сталінський терор набув особливо великого розмаху. Першого удару було завдано по інтелігенції. Почалися арешти діячів культури, науки.  Розпочинаються відкриті судові процеси з викриттям неіснуючих таємним організацій. В 1930 році було сфабриковано процес  над «Спілкою визволення України». Були арештовані письменники, науковці, викладачі вузів, студенти. Хвиля репресій спрямовувалась і проти членів партії. Найбільших переслідувань зазнали ті, хто активно проводив політику українізації. Активних діячів українізації було знищено. Письменник М.Хвильовий  і нарком освіти М.Скрипник застрелилися. Сталінський терор переноситься і на військових. Були розстріляні або заарештовані сотні військових командирів, що підірвало боєздатність армії. Напередодні ІІ  світової війни «велика чистка» захопила всю країну. Жертвами сталінських репресій стали всі категорії населення  - інтелігенція, робітники, селяни, військові, священнослужителі, партійні і державні діячі. Комуністичний терор за розмахом знищення населення власної країни не знає собі рівних у світовій історії. Він залишився в пам’яті людства  як Великий терор.
6. «Розстріляне відродження» - умовна назва покоління українських митців 20-30-х рр.. ХХ ст., репресованого сталінським режимом. Спочатку були заборонені літературно-художніоб’єднання. Репресій зазнали  науковці, діячі освіти, культури. Посилилась боротьба проти «націоналістичних ухилів».. Під гаслом боротьби з «хвильовизмом» почали переслідувати творчу інтелігенцію, боротьба з «волобуєвщиною» зачепила наукову інтелігенцією, а «шумськізм»- стару ленінську гвардію.  Жертвами сталінського терору стали  Л.Курбас, М.Бойчук, М.Куліш, М.Зеров, Г.Косинка.У 30-х роках в Україні було ліквідовано 80 % творчої інтелігенції, що дає підстави назвати цей період «розстріляним відродженням».

БІЛЬШОВИЦЬКИЙ ТОТАЛІТАРНИЙ РЕЖИМ В УКРАЇНІ   (1929 – 1938  РР.)         
ОСНОВНІ ПОНЯТТЯ
Геноцид
Фізичне знищення населення за  національними, расовими та релігійними мотивами
Голодомор
Масовий голод 1932-1933 рр. в Україні, штучно організований радянським керівництвом
ГУЛАГ

Главное управление лагерей (рос). Підрозділ  НКВС (Наркомату внутрішніх справ СРСР) в 30-50рр., який керував системою виправно-трудових (концентраційних) таборів
Експропріація
Примусове позбавлення приватної власності без будь-якого відшкодування

Закон «про п'ять колосків»

Постанова серпня 1932 р. «Про охорону майна державних підприємств, колгоспів та кооперації і зміцнення суспільної (соціалістичної) власності» (в народі «Закон про п'ять колосків»). Згідно з цим законом за крадіжку колгоспного майна передбачався розстріл із конфіскацією всього майна або позбавлення волі терміном не менш ніж на 10 років
Індустріалізація

Система заходів, спрямованих на прискорений розвиток важкої промисловості з метою технічного переозброєння економіки і зміцнення обороноздатності країни
Колективізація

Примусова система заходів, спрямована на перетворення одноосібних селянських господарств у великі колективні й радянські господарства (колгоспи і радгоспи)
Командно-адміністративна (планова) економіка
Економічна система, де уряд ухвалює всі рішення стосовно виробництва та споживання товарів та послуг. При ринковій економіці економіка керується законами ринку
«Культурна революція»
Форма подолання культурної відсталості, боротьба з неписьменністю, насадження соціалістичної культури, ідеології
Куркуль
Назва селян, які займалися лихварством (давали кошти в борг під відсотки). За часів радянської влади куркулями називали всіх заможних селян та противників колективізації
Модернізація
Осучаснення; перехід аграрного суспільства до індустріального
Радянська модернізація
Заходи радянського керівництва, які включали форсовану індустріалізацію, суцільну колективізацію та культурну революцію
Репресії
Каральні заходи, покарання  з боку державних органів (арешти, розстріли, депортації)
Розкуркулення

Ліквідація класу заможних господарів (куркулів), репресії проти небажаючих вступати до колгоспів. Складова частина політики суцільної колективізації СРСР у 30-ті рр. ХХ ст.
«Розстріляне відродження»
Наукова та творча інтелігенція України 20-30-х рр., репресована  сталінським режимом
Соціалістичні змагання (соцзмагання)
Заходи підвищення продуктивності праці засновані на моральній свідомості. Робітники працювали понад норму безкоштовно, для перемоги в змаганнях між заводами
Стаханівський рух

Масовий робітничий рух у СРСР за підвищення продуктивності праці та досягнення високих виробничих показників. (О.Стаханов встановив рекорд з видобування вугілля)
Суцільна колективізація
масова колективізація, що охопила всі селянські господарства
Терор
політика придушення, залякування політичних противників насильницькими методами

Тоталітарний режим

Політичний режим при якому: державна влада зосереджена в руках вузького кола осіб (політичної партії); контролюються всі сфери життя суспільства (економіка, культура, виховання); знищуються  демократичні права і  свободи шляхом залякування і насильства
Форсована індустріалізація
Прискорений розвиток промисловості для скорочення відставання від економіки кап.країн
ІСТОРИЧНІ ОСОБИ

Бойчук Михайло
Український художник, один із засновників монументального мистецтва України в ХХ ст. Представник українського «розстріляного відродження». Розстріляний у 1937 р.
Довженко Олександр
Український письменник та кінорежисер, один із засновників укр кінематографу. Створив фільми «Земля», «Арсенал», «Звенигород»
Каганович Лазар
Радянський партійний і державний діяч. Прихильник політики Й.Сталіна. Голова КП(б)У 1925-1928 рр. Противник «українізації»
Курбас Лесь
Укр. театральний діяч, режисер. Засновник «Молодого театру» та театру «Березіль»
Косіор Станіслав

Радянський державний діяч. Генеральний секретар ЦК КП(б)У 1928-1938 рр. Один з організаторів суцільної колективізації та голодомору в Україні 1932-1933 рр.
Липківський Василь
Перший митрополит Української автокефальної православної церкви (УАПЦ). Розстріляний радянською владою у 1937 р
Петровський Григорій
Радянський державний діяч. Один з організаторів голодомору 1932-1933 рр.

Постишев Павло
Радянський державний діяч, член політбюро КП(б)У. Противник українізації. Один з організаторів голодомору 1932-1933 рр.

Скрипник Микола

Рад. державний діяч, один із засновників КП(Б)У, народний комісар освіти УСРР (1927-1933 рр.). Прихильник політики «українізації». Звинувачений у «національному ухилі». Закінчив життя самогубством у 1933р.

Сталін Йосиф
Одноосібний керівник СРСР з 1929 р., генеральний секретар ВКП(б). Організатор радянської модернізації, масових репресій, голодомору.
Стаханов Олексій
Вибійник шахти «Центральна-Ірміне», застосував новий метод роботи, встановив рекорд з видобування вугілля  (30-31серпня 1935 р), перевищивши денну норму у 14 разів
Хвильовий (Фітільов) Микола
Український письменник. Засновник спілки пролетарських письменників «Гарт», ВАПЛІТЕ. Закінчив життя самогубством у 1933 р.

Шумський Олександр

Рад державний діяч, нарком освіти УСРР (1924-1927 рр.). Прихильник політики «українізації». Звинувачений у «національному ухилі» («шумкізмі»). Заарештований радянською владою у 1933 р.
Дисципліна «ПЕДАГОГІКА»
Завдання для студентів ІІІ ХРГ та ІІ ІБС курсів
ОСНОВНІ ПОКАЗНИКИ РІВНЯ ВИХОВАНОСТІ СТУДЕНТА
Рівень вихованості визначається за такими показниками:        
- ставлення до людей (чуйність, доброзичливість, чесність, тактовність, відповідальність)                       -    ставлення до себе  (почуття власної гідності,  вимогливість до себе,  самоконтроль,  скромність),
- ставлення до суспільства (патріотизм, громадянська позиція, національна самосвідомість),                          -    морально-вольові якості (наполегливість, дисциплінованість, витримка, рішучість, сміливість).

Розрізняють такі рівні вихованості:
Високий рівень вихованості  характеризують  такі якості: сформованість наукового світогляду, розумова активність, національна гідність, високий професіоналізм, гуманізм, почуття відповідальності, висока етична культура, естетична вихованість.
Середній рівень вихованості  характеризують такі якості: активність, ініціативність,  працьовитість,  наполегливість,  розсудливість,  спостережливість,  людяність.
Низький  рівень вихованості передбачає такі якості: неуважність, пасивність, лінощі, егоїзм, сварливість, запальність, нахабство, грубість, жадібність,  підступність, шкідливі звички.

Критерії вихованості                                     Показники
Патріотизм, любов до     Знання історії, культури, традицій народу; повага до історичного минулого, Батьківщини                       почуття гордості за великих українців; знання сучасних політичних подій.
Ставлення до            Дружні стосунки з однолітками, повага до них, активна участь у справах   однокурсників                    групи, звичка надавати безкорисливу допомогу.
Гуманізм                             Доброзичливе ставлення до людей, повага,довіра, тактовність, виваженість                                                                                            
Ставлення до            Сумлінність, старанність; звичка якісно і своєчасно виконувати завдання;      навчання                              зацікавленість у досягненні   позитивних результатів.
Дисциплінованість            Дотримання норм та правил поведінки; швидке і точне виконання вимог 
Відповідальність                Сумлінне виконання обов’язків,готовність відповідати за свої вчинки
Активність                          Прагнення відповідати , доповнювати відповіді інших, ініціативність
Допитливість                      Потреба у розширенні та поглибленні знань, добра успішність 
Сила волі                            Здатність долати труднощі, виконувати те,що необхідно,самовиховання
Естетична вихованість      Інтерес до занять літератури, музики; знання і розуміння творів мистецтва,                                                 
                                             відвідування музеїв, театрів; бажання творити прекрасне.        
                              

Завдання для студентів:  Охарактеризуйте визначені критерії рівня вихованості студента у вигляді невеликої розповіді про себе, акцентуйте увагу на ставленні до навчання, професійній підготовці, самоосвіті. По завершенню роботи визначте, який рівень вихованості (середній чи низький) Вам притаманний.




ОСНОВНІ  НАПРЯМИ  ВИХОВАННЯ
Національно-патріотичне виховання є складовою частиною процесу виховання підростаючого покоління.   У зв’язку з останніми суспільно - політичними подіями, військовими конфліктами на сході України система патріотичного виховання потребує значного вдосконалення. Пам'ять про жертовність героїв, які загинули за незалежність України, боротьба за свободу та територіальну цілісність нашої держави – це ті елементи, на яких базується сьогодні патріотичне виховання молоді. Завдання національно-патріотичного виховання:          - формування почуття патріотизму, національної свідомості, любові до Батьківщини, свого народу, гордості за минуле та сучасне на прикладах героїчної історії українського народу та кращих зразків культурної спадщини; - формування готовності молоді до відстоювання національних інтересів та незалежності держави; - виховання правової культури, поваги до Конституції, законів України, до державної символіки та історичних святинь; - формування високої мовної культури; - виховання духовної культури, шанобливого ставлення до традицій, звичаїв українців та інших народів. До національного виховання причетні сім’я, навчальні заклади, громадські організації, ЗМІ, заклади культури. В навчальних закладах національно-патріотичне виховання реалізується через дисципліни суспільно-гуманітарного циклу (українська мова, література, історія, правознавство) та поза аудиторну діяльність (тематичні виховні години, уроки мужності, історичні екскурсії, вечори пам’яті,  зустрічі з учасниками АТО-ООС, літературно-музичні композиції, тижні рідної мови, конкурси читців, огляди літератури та книжкові виставки, перегляд та обговорення кінофільмів). Національне виховання  в  закладах культури здійснюється різноманітними шляхами: відзначення знаменних свят, проведення тематичних вечорів, організація дозвілля дітей та молоді. Чим краще молодь знає  досягнення  народу, здобутки духовної культури,- тим глибше у неї патріотичні почуття.                                                     
Мета та завдання морального виховання. Моральне виховання – це формування моральної свідомості, моральних почуттів та переконань, навичок моральної поведінки. Розпочинається  в родині, продовжується в навчальних закладах. Основними методами морального виховання є: переконання, привчання, роз’яснення. Дітям та молоді  роз’яснюють моральні норми суспільства та організовують їхню діяльність відповідно до цих норм. Засвоєння моральних норм відбувається в процесі вивчення навчальних дисциплін, в ході етичних бесід, обговорення  етичних питань на виховних годинах. Моральне виховання здійснюється  шляхом засвоєння національних норм та традицій, багатої духовної культури народу. Нормами  морального виховання є: - гуманізм, повага до людини, - любов до Батьківщини, до батьків, до рідної мови,                      - правдивість та справедливість, - працьовитість та скромність, - шляхетне ставлення до жінки, матері.                                          
Мета та завдання естетичного виховання. Естетичне виховання передбачає художньо-естетичну освіченість та вироблення вмінь творити прекрасне. Завдання естетичного виховання: формування естетичних понять, поглядів, переконань; - формування естетичних смаків; умінь і навичок творити прекрасне; - розвиток творчих здібностей. Основними джерелами естетичного виховання є: музика, образотворче мистецтво, кіно, театр, художня література. В навчальних закладах на заняттях з української мови, української та світової літератури молодь засвоює красу та багатство рідної мови, знайомиться з кращими творами української та світової літератури. Основою музичного виховання є хоровий спів, який розвиває музичний слух, ритм, гармонію, співочі навички. Прилучає молодь до художньої культури і образотворче мистецтво, яке розвиває творчу уяву, зорову пам’ять. Естетичне виховання здійснюється шляхом проведення бесід, тематичних вечорів, шляхом участі молоді у гуртках, музичних ансамблях, молодіжних театрах, літературних об’єднаннях. Важливе значення має виховання у молоді естетики поведінки, гарних манер.
Завдання для студентів: Визначте, в яких формах здійснюється національно-патріотичне та естетичне виховання студентської молоді  в коледжі культури (дати розгорнуту характеристику). В яких заходах Ви безпосередньо брали участь?


Роль суспільного середовища, виховання і навчання у формування особистості.
Людина народжується як індивід, а формується як особистість внаслідок впливу середовища, виховання та навчання. Середовище – це все те, що оточує людину від народження (сім’я, найближче оточення), а також школа, вулиця. На людину впливають засоби масової інформації, культурне середовище, в якому вона живе, події, що відбуваються в світі. Поступово людина засвоює необхідні знання, уміння, погляди, життєві цінності, спілкується та взаємодіє з іншими людьми. Важливим фактором розвитку особистості є виховання – це організований процес, спрямований на формування певних якостей особистості (рис характеру, потреб, навичок і здібностей). Природні задатки можуть розвинутись у здібності лише під впливом виховання і залучення людини до відповідного виду діяльності. Ефективність виховання залежить від цілеспрямованості, систематичності, кваліфікованого керівництва. Одне із важливих завдань виховання – розвиток здібностей людини, її нахилів та обдарувань. Навчання – це процес взаємодії викладача та вихованців, у ході якого здійснюється засвоєння знань, формування вмінь і навичок. Навчання і виховання здійснюється одночасно. На заняттях, на перервах, у позаурочний час вихователь повинен приділяти увагу навчальних та виховним завданням. Таким чином, середовище, виховання і навчання є важливими факторами розвитку і формування особистості.
Завдання: Проаналізуйте, яку роль у вашому формуванні як особистості відіграло суспільне середовище, навчання і виховання

Розумове виховання – це цілеспрямована діяльність викладачів по розвитку розумових сил і мислення дітей та молоді, по прищепленню їм культури розумової праці. У процесі розумового виховання здійснюється засвоєння знань: факти, терміни, символи, імена, назви, дати, поняття, правила, закони, формули. У системі розумового виховання важливе місце займає мовна культура молоді. До завдань розумового виховання належить формування наукового світогляду. Науковий світогляд – це цілісна система наукових, філософських, політичних, моральних, правових, естетичних понять, поглядів, переконань, які визначають ставлення людини до дійсності і самої себе.  Завдання розумового виховання: - озброєння молоді знаннями з основ наук, - формування наукового світогляду, - оволодіння основними мислительними операціями, - формування умінь і навичок культури розумової праці (уміння слухати, викладати свої думки, працювати з різними джерелами знань).

Трудове виховання формує працелюбну особистість, яка свідомо і творчо ставиться до праці, як життєвої потреби. У процесі трудового виховання молодь засвоює трудові уміння, навички культури розумової та фізичної праці, умілого господарювання, підприємництва. Вона залучається до сучасних досягнень техніки, вчиться поводитись з технічними пристроями. Завдання трудового виховання: - ознайомлення молоді з науковими основами сучасною виро­бництва, - практична підготовка їх до праці, - психологічна підготовка до праці, - підготовка до свідомого вибору професії.

Завдання для студентів ІІІ хрг. курсу:

1. Які навички культури розумової праці  Ви отримали за період навчання в коледжі?                  
2. Які вміння та навички Ви здобули в професійному становленні?







ТЕМА 7. “ЗАГАЛЬНІ МЕТОДИ ВИХОВАННЯ”

Основні питання.
1. Поняття про методи виховання.                                                2. Класифікація методів виховання.

КОНСПЕКТИВНИЙ ВИКЛАД МАТЕРІАЛУ

Перше питання. Методи виховання – це способи взаємозв’язаної діяльності вихователів і вихова­нців, спрямованої на формування у дітей та молоді поглядів, переконань, навичок і звичок поведінки. Методи залежать від мети та змісту виховання. Методи виховання спрямовані на формування й удосконалення особистості. Використання того чи іншого методу залежить і від конкретної педа­гогічної ситуації. Метод виховання /від грецького "methodos" – шлях до чогось, спосіб пізнання, дослідження/ – шлях досягнення поставленої мети виховання, спосіб практичної діяльності педа­гога, який використовується для вироблення у вихованців відповідних якостей.

Друге питання. Класифікація методів виховання – це їх групування за певними ознаками.
Ø  Перша група методів виховання – методи формування свідомості особистості. До цієї групи належать: бесіди, лекції, диспути, метод позитивного прикладу. Бесіда – метод обговорення конкретних знань, фактів, подій, який передбачає участь двох сторін – вихователя і вихованців. Бесіди можуть бути пізнавальні, етичні, естетичні, політичні, екологічні та інші. Позитивними сторонами цього методу є активний відгук на різні сторони життя і діяльності, жива участь в обговоренні поставлених питань. Лекція – це послідовний виклад навчального матеріалу, будь-якого питання, теми, розділу. Їй повинні бути характерні: науковість, повнота, точність викладу, доступність термінології, насиченість новою інформацією, емоційність мови. Диспут – передбачає вільний обмін думками, колективне обговорення хвилюючих питань. У ході диспуту студенти відстоюють свою позицію, переконуються в правильності чи помилковості своїх поглядів. Тут розкривається їх ерудиція, культура, темперамент, розвивається логічне мислення, вміння аналізувати, узагальнювати, робити висновки. В процесі виховання використовуються різні приклади батьків, вихователів, друзів, видатних людей /вчених, письменників, громадських діячів/, героїв книг, фільмів. Психологічною основою прикладу є наслідування.
Ø  Друга група методів виховання передбачає організацію діяльності і формування досвіду суспільної поведінки. До цієї групи належать: педагогічна вимога, громадська думка, вправа, при­вчання, доручення, створення виховуючих ситуацій. Педагогічна вимога пред’являється в усіх сферах життя і діяльності вихованців /вимога чистоти і порядку в аудиторії, виконання правил поведін­ки/. Основні форми педагогічних вимог: прохання, довір’я, схвалення, порада, осуд. Вправи – ба­гаторазове повторення певних дій /виконання домашнього завдання, розпорядок дня/. Доручення допомагають дітям набути досвід виконання громадських обов’язків, підвищують відповідальність за доручену справу, залучають до праці в колективі. Прийоми створення виховуючих ситуацій: пробудження гуманних почуттів, зміцнення віри в свої сили, залучення до цікавої діяльності, осуд, докір.
Ø  Третя група методів – методи стимулювання, до яких належать змагання, заохочення і покарання. Змагання згуртовує колектив, спрямовує на досягнення успіхів, учить перемагати, змушує відстаючих підтягуватись до рівня передових. Заохочення – це такий метод виливу, коли ви­хователь висловлює позитивну оцінку вчинків та поведінки дітей та молоді. Види заохочення: подяка, пре­мія, нагорода, важливе доручення. Позитивна оцінка діяльності вихованців зміцнює віру в свої сили, пробуджує енергію. Покарання – осуд негативних дій та вчинків з метою їх припинення та недо­пущення в майбутньому. Види покарань: зауваження, догана, попередження, звільнення від за­нять, виключення з навчального закладу. Четверта група методів – методи контролю і аналізу ефективності виховного процесу. До неї належать: педагогічне спостереження, опитування /усне, анкетне/, аналіз результатів громадсько-корисної роботи, виконання доручень.
Завдання для студентів:  На конкретних прикладах проаналізуйте, як Ви будете використовувати методи заохочення та покарання, педагогічної вимоги та доручень в роботі з творчими колективами.


ТЕМА 8. “ВИХОВАННЯ КОЛЕКТИВУ”
Основні питання.
1.Суть колективу, його ознаки і функції.   2.Стадії розвитку колективу.      3.Самоврядування в колективі.

КОНСПЕКТИВНИЙ ВИКЛАД МАТЕРІАЛУ
Перше питання. Колектив – це організована форма об’єднання людей на основі цілеспрямованої діяльності. Колективів є дуже багато: колектив робітників, колектив службовців, армійський колектив, дитячий колектив, творчий колектив та інші.
У закладі освіти є такі типи колективів:
Ø  навчальні колективи: класний, загально-шкільний, предметних гуртків;
Ø  самодіяльні організації: колективи художньої самодіяльності (хор, ансамблі, гуртки);
Ø  товариства: спортивне, наукове;
Ø  об’єднання за інтересами та інші.
Ознаки колективу – це ті характерні раси, які властиві колективу, до них належать:
Ø  наявність суспільно значимої мети,
Ø  щоденна спільна діяльність, спрямована на її досягнення,
Ø  організована структура,
Ø  наявність органів самоврядування,
Ø  встановлення певних психологічних стосунків між членами колективу,
Ø  динамізм.
Функції колективу:
Ø  організаторська – сам керує своєю суспільно-корисною діяльністю,
Ø  виховна – стає носієм моральних переконань,
Ø  стимулювання – сприяє формуванню морально цінних стимулів усіх суспільно-корисних справ, регулює поведінку своїх членів, їх взаємовідносини.

Друге питання. В своєму розвитку колектив проходить ряд етапів, стадій.
1 стадія – організаційне оформлення колективу. На цій стадії знайомство керівника академічної групи (керівника колективу) з дітьми переходить у систематичне, глибоке їх вивчення. Діти знайомляться з правилами внутрішнього розпорядку, режимом дня, єдиними вимогами. Формуються органи самоврядування (обирають старосту, актив групи). Педагог є єдиним виразником громадських вимог.
2 стадія починається з появою органів самоврядування колективу. Проходить подальше взаємне вивчення дітьми один одного, пошуки товаришів і друзів. Поширюється вплив активу на всю групу. Актив не тільки підтримує вимоги педагога, а й сам ставить їх перед членами колективу. Активісти стають надійними помічниками педагога. Класний керівник частково передає активу свої функції (підготовка до свят, планування). Клас залучається до системи чергувань і самообслуговування. З’являються такі ознаки колективу як взаємна вимогливість і взаємна відповідальність. Триває 1-1,5 року.
3 стадія – вирішальний вплив колективу, більшості. Активізація кожної особистості, розвиток у неї свідомого ставлення до навчання, поведінки, праці та інших обов’язків. Взаємозаміна активістів у різних ролях в групі. Надання прав колективу самостійно, без втручання класного керівника розв’язувати питання про заохочення і стягнення, планування своєї роботи. Діти разом переживають якусь подію, обговорюють питання, які хвилюють всіх, з відповідальністю приймають рішення.
4 стадія – самовиховання. Кожен вихованець сам проявляє до себе певні вимоги. Виконання моральних норм стає його потребою, процес виховання переходить у самовиховання. Педагог  корегує самовиховання дітей та молоді – допомагає скласти індивідуальний план самовдосконалення якостей, консультує щодо прийомів самоаналізу, самовідмови від негативного.

Третє питання. Органи колективу – це виборні особи, яким члени колективу доручають спільно планувати громадські справи, розподіляти доручення між членами колективу, перевіряти їх виконання, координувати і об’єднувати роботу всіх первинних осередків. Функції органів самоврядування: організаторська, виховна, контролююча і стимулююча. Постійним органом навчального колективу у закладах освіти є студентський (учнівський) комітет. Під його керівництвом діють комісії (навчальна, трудова, дисципліни і порядку). Важливим органом самоврядування є збори колективу. Вони є засобом виховання у дітей та молоді відповідальності за свої вчинки, підпорядкування особистих інтересів суспільним. В колективі повинні складатись відносини взаємної відповідальності, взаємоконтролю.


Завдання для студентів: Проаналізуйте стадії розвитку творчого колективу (на прикладі творчих колективів коледжу культури, дитячих творчих колективів)

Немає коментарів:

Дописати коментар